Koppeling en schakelpedaal

Aan de linkerkant van de motor hebben we alles zitten wat te maken heeft met het schakelen.
Links op het stuur zit de koppeling ( dit lijkt op een remhendel maar bij een motorfiets is dit dus de koppelingshendel).
En bij de linkervoet hebben we het schakel pedaal zitten.
De werking van de koppeling zal voor de meeste wel bekend zijn van de auto, enkel bedien je deze nu niet met de voet maar met je hand. 
Schakelen werkt wel iets anders dan bij een auto. Je hebt nu niet een versnellingspook die alle kanten op kan bewegen maar een pookje die alleen naar boven en naar beneden kan. 
Als we vanuit de NEUTRAAL stand kijken en we zouden de pook van boven naar beneden duwen komt deze in de EERSTE versnelling terecht. Wil ik vervolgens naar de TWEEDE versnelling dan moet ik de pook naar boven bewegen. Daarbij moet je er voor zorgen dat je deze ver genoeg door drukt dat die niet weer in de NEUTRAAL komt maar meteen door gaat naar de TWEEDE versnelling (zo ver mogelijk naar boven is dat). Voor elke volgende versnelling omhoog zal dezelfde beweging moeten worden gemaakt (Dus opnieuw de pook naar boven bewegen)(De meeste moderne motoren hebben zes versnellingen).
Wil je terug schakelen dan kan zal je per versnelling de pook naar beneden moeten bewegen.